Złoty dom Goldenów



Ahmed Salman Rushdie w poniedziałek 27 listopada odwiedził Polskę by promować swoją najnowszą książkę. Ten brytyjski pisarz zaczynał swoją przygodę z pisaniem od utworów science-fiction i esejów, ale nie odnosił na tym polu sukcesów, dopiero jego druga powieść „Dzieci północy” przyniosły mu Nagrodę Bookrera. Jego twórczość budziła skrajne emocje szczególnie wśród wyznawców islamu. Został nagrodzony francuskim Orderem Sztuki i Literatury, oraz sama królowa Elżbieta II nadała mu tytuł szlachecki za jego zasługi na rzecz literatury. 


Powiem szczerze, że zrobiłam mały wywiad i samo nazwisko Rushidie jest znane dzięki sławnym „Szatańskim wersetom” jednak mimo to nikt tak naprawdę nie mógł mi nic powiedzieć o jego twórczości. Ja również wcześniej nie miałam do czynienia z jego utworami. Postanowiłam, zatem skoczyć na głęboką wodę. 


Akcja najnowszej książki rozgrywa się na przestrzeni ostatnich dziewięciu lat, a rozpoczyna się podczas inauguracji prezydenta USA w 2008 roku. Jednym z bohaterów jest młody amerykański filmowiec, którego można również nazwać kronikarzem swoich nowych bogatych sąsiadów - Goldenów. Goldenowie to tajemnicza rodzina, która przybywa do Nowego Jorku nie wiadomo skąd i tę tajemnicę starają się ukryć przed otaczającym ich światem. Ojciec rodu Neron Golden ma trzech synów. Każdy z nich jest inny. Dwóch najstarszych to dzieci będące owocem związku Nerona Goldena z prawowitą żoną Poppeą Sabiną. Natomiast najmłodszy z nich zrodził się, jako owoc pewnego romansu głowy rodu. Bracia od zawsze źle traktują najmłodszego z nich, a on sam czuje się gorszy z uwagi na fakt, że jego matce zaoferowano pieniądze w zamian za przekazanie dziecka pod opiekę ojca. Neron Gold bardzo kocha synów. Pietia, najstarszy, miewa problemy. Nie jest wariatem, ale ma zaburzenia ze spektrum autyzmu.
„Fizycznie był niezdarny i czasem, w chwilach wzburzenia, owa niezdarność znajdowała odbicie w sposobie mówienia, kiedy to jąkał się i zacinał, rozdrażniony swoją nieporadnością. Miał również najbardziej pojemną pamięć spośród wszystkich, których znałem.”
Jednak Pietia skrywa wielką tajemnicę, która zadziwia wszystkich, gdyż mimo swej ułomności i niedostosowania jest w stanie dzięki nieprzeciętnemu IQ podbić świat. Dodatkowo jego problemy z odbieraniem tego świata powodują iż nie do końca potrafi poradzić sobie z emocjami. 


Średni z rodu Apulejusz zwany Apu jest wiecznym chłopaczkiem mimo swojego wieku. Lubi towarzystwo i sztukę. Sam maluje a jego prace cieszą się ogromną popularnością. Ma wdzięk i urok osobisty, który wabi do niego ludzi.

Najmłodszy Dionizos zwany D jest rodzinnym outsiderem. Poszukuje akceptacji i samego siebie. Jak wspomina sam kronikarz rodu wybór przez niego właśnie takiego imienia ma świadczyć, iż kryje przed światem zgoła inną tajemnicę. Dojście do końca drogi i znalezienie własnego ja usłane jest cierniami.

Losy rodziny Goldenów przeplatają się z wydarzeniami ze stref polityki, biznesu. Pieniądze, polityka, tajemnice, brudne interesy, romanse, zdrady to tematy, które krążą wśród nich. Niektóre niestety odciskają piętno na ojcu i synach. Dlaczego? Przekonajcie się sami. 


Ewidentnie mamy tu do czynienia z bardziej wymagającą lekturą niż recenzowane przeze mnie dotychczas książki. Rushdie przytacza cytaty z Nietzschego, Dostojewskiego czy Johna Keatsa. Wszystko oczywiście dopasowane do przedstawionej historii. Książka jest wciągająca i naprawdę ciekawie napisana. Przyznam szczerze, że podczas czytania na początku miałam mętlik w głowie. Totalny i skrajny momentami. Jednak im dalej w las tym historia sama zaczęła się układać. Technika pisania autora na pewno nie przypadnie do gustu czytelnikom lubiącym tylko lekką literaturę. Lektura ta była dla mnie dużym wyzwaniem jednak cieszę się, że przypadło mi w udziale poznanie świata wykreowanego przez Ahmeda Salmana Rushdiego. Autor w dziwny, ale i magiczny sposób wpuszcza nas w zakamarki intryg, kłamstwa, niewierności, wielkich pieniędzy. W książce będziecie mogli również odnaleźć wzmianki o aferze Gamergate, o której ja dowiedziałam się właśnie tutaj. Zahacza również o gorące tematy poruszane w ostatnich latach. Znajdziecie tu również rozważania na temat tożsamości płciowej.

Dzięki osobie samego kronikarza byłam w stanie śledzić wydarzenia siedząc w pierwszym rzędzie. Czytanie Rushdiego jest ogromną przyjemnością trzeba tylko przyzwyczaić się do jego stylu. 

Pozdrawiam
A.

Za egzemplarz recenzencki dziękujemy:

INFORMACJE O KSIĄŻCE:

Tytuł: Złoty dom Goldenów
Autor: Ahmed Salman Rushdie
Data wydania: 21 listopada 2017
Gatunek: literatura współczesna
Wydawnictwo: Rebis
Liczba stron: 432

Ocena Księgozbioru:
9/10

5 komentarzy:

  1. Nie słyszałam o tej książce i nie znam jeszcze tego autora. Może powinnam to nadrobić. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem szczerze ze to również moje pierwsze spotkanie z tym autorem.

      Usuń
  2. Również nie znałem wcześniej tego nazwiska,jednak postaram się zapoznać z twórczością autora, bo brzmi ciekawie. Dopisuję na niesamowicie długą listę książek. 😂

    Pozdrawiam jeżowo
    Nikodem z https://zaczytanejeze.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Tego autora czytałam jedynie "Wersety szatańskie" i chyba po Twojej recenzji muszę przypomnieć sobie właśnie "wersety...",a potem sięgnąć po "Złoty dom..."

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 Ksiegozbiór , Blogger
blog
blog