Zapytaj astronautę.


Oglądaliście film Pasażerowie? Główna bohaterka grana przez Jennifer Lawrence pływa na statku kosmicznym w basenie, który kończy się panoramicznym oknem z widokiem na Kosmos. Bez basenu, ale za to z „dużym wykuszowym oknem, zwanym Kopułą, z którego rozciąga się widok obejmujący pełne 360 stopni” na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) przez 6 miesięcy mieszkał i pracował Tim Peake. Brytyjski pilot i astronauta postanowił w swej książce ”Zapytaj astronautę. Wszystko, co powinieneś wiedzieć o podróżach i życiu w kosmosie” opowiedzieć o swoich doświadczeniach odpowiadając na pytania, które każdy mógł mu zadać za pomocą różnych mediów. 


Pytania te są bardzo różne. Od najbardziej prozaicznych jak np.: „Jak się korzysta z toalety w kosmosie?” czy „Czy w kosmosie jest szybki internet?” po bardziej skomplikowane jak choćby „Po co to wszystko?”. Pytań jest naprawdę dużo, ale są one usystematyzowane w kilka działów dzięki czemu płynnie przechodzimy od startu poprzez szkolenie, do życia i pracy w międzynarodowej stacji kosmicznej, po spacer w kosmosie, aż do powrotu na Ziemię. Autor z ogromną pasją tłumaczy zawiłości techniczne wspomagając swoje odpowiedzi licznymi grafami, rysunkami i samodzielnie wykonanymi zdjęciami. Przyznam, Wam szczerze, że wiele rzeczy mnie zaskoczyło i zaciekawiło. 
„Najgorsze było obserwowanie, jak podeszwy stóp ulegają powolnej dezintegracji w ciągu pierwszych miesięcy pobytu w przestrzeni kosmicznej. Na stacji prawie nie używaliśmy stóp (…). To obrzydliwe, bo cały ten naskórek jest martwy, stwardniała skóra zaczyna odchodzić z podeszw stóp. Po spędzeniu kilku tygodni w kosmosie trzeba bardzo ostrożnie ściągać skarpetki, w przeciwnym razie do kabiny dostanie się tuman martwego, złuszczonego naskórka. Ponieważ w warunkach mikrograwitacji nic nie opada na podłogę, naskórek po prostu unosi się w kabinie, dopóki przepływ powietrza nie wepchnie go stopniowo do jednego z filtrów odprowadzających. Do tego czasu winowajca stałby się najmniej lubianym członkiem załogi!” 
Bardzo poruszył mnie również opis spaceru w kosmosie. To musi być coś niesamowitego! 


Książka ta jest tak uniwersalna, że na pewno zaciekawi zarówno małego jaki i dużego odbiorcę, więc z czystym sumieniem polecam ją każdemu nawet jeśli Kosmos nie jest Waszym „konikiem”. 

Za egzemplarz recenzencki dziękujemy:


INFORMACJE O KSIĄŻCE 
Tytuł: Zapytaj astronautę. Wszystko, co powinieneś wiedzieć o podróżach i życiu w kosmosie. 
Autor: Tim Peake 
Data wydania: 15 marca 2018 
Gatunek: Literatura faktu 
Wydawnictwo: Kobiece 
Liczba stron: 262 

Ocena Księgozbioru: 
9/10

16 komentarzy:

  1. Świetna recenzja ale tym razem, zupełnie nie moje klimaty. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniała, pouczająca i niebanalna opowieść.

    OdpowiedzUsuń
  3. Książka zdaje się być naprawdę interesującą lekturą dla fanów tematyki - ja jednak nigdy specjalnie nie interesowałam się kosmosem, więc sobie ją podaruję :)

    she__vvolf 🐺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak napisałam na końcu recenzji książka jest dla każdego jeśli tylko ma ochotę ja przeczytać i poszerzać swoją wiedzę. Zatem nie krepuj się, serdecznie polecam :)

      Usuń
  4. Oglądałam ją w księgarni, ale jednak się nie zdecydowałam. Nie byłam pewna czy dam radę przez nią przebrnąć, bo to jednak trochę nie moje klimaty. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak napisałam wyżej, jeśli obawiasz się skomplikowanych wywodów technicznych to naprawdę nie ma czego. Książka jest napisana bardzo przystępnym językiem, oczywiście są pewne opisy techniczne, ale nie jest to czarna magia. Za to zawiera liczne ciekawostki na temat kosmosu i życia na stacji.

      Usuń
  5. O kurcze! sama bym poczytała z czystej ciekawości o takich odpowiedziach kosmonauty :oo ciekawi mnie, jak się korzysta z toalety w kosmosie xD
    http://teczowabiblioteczka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmmm dość specyficznie, a co potem z tym wszystkim się robi to dopiero kosmos ;)

      Usuń
  6. Nasłuchałam się o tej książce sporo dobrego i nie wykluczam sięgnięcia po nią, ale też nie jest to jakiś mój must read :o
    xoxo
    L. (http://slowotok-laury.blogspot.com/)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam jako miły przerywnik, a do tego bardzo sprawnie się czyta :)

      Usuń
  7. Fajnie poznać kilka takich ciekawostek:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie, choć niektóre były delikatnie mówiąc niesmaczne hahahaha

      Usuń

Copyright © 2014 Ksiegozbiór , Blogger
blog
blog